Kiedyś kiedy chcieliśmy z kimś porozmawiać, o coś poprosić, coś wyjaśnić – najczęściej dzwoniliśmy. Teraz coraz częściej załatwiamy to pisząc wiadomość w jednym z wielu dostępnych na rynku komunikatorów internetowych. Cyberprzestępcy reagują na zmianę naszych nawyków. Tam gdzie my, tam i oni. Jak nie dać im się podejść?
Nic na szybko
Komunikator internetowy umożliwia szybkie przesyłanie wiadomości między użytkownikami. To obecnie bardzo popularna forma rozmowy w internecie. Cyberprzestępcy doskonale o tym wiedzą. Dlatego coraz częściej wykorzystują komunikatory w zupełnie innym celu, niż byśmy sobie tego życzyli. Na co powinniśmy uważać?
Po pierwsze – na presję!
Oto kilka najczęstszych wskazówek świadczących o tym, że możesz mieć do czynienia z atakiem:
To tylko kilka przykładów. Wszystkie mają zazwyczaj jednak jeden cel – zmusić Cię do szybkiego działania, wzbudzić u Ciebie silne emocje i… Cię okraść – z danych lub pieniędzy na koncie.
I tutaj pierwsza wskazówka – nie daj się presji. Jeśli otrzymasz taką wiadomość (to może być też e-mail) – odczekaj moment, nie rób nic pod wpływem impulsu. Przemyśl to i jeśli się da – zweryfikuj.
Pomyśl, zanim klikniesz
- Ataki bazujące na wiadomościach tekstowych wysyłanych w komunikatorach internetowych są niebezpieczniejsze od innych, ponieważ wydają się bardziej osobiste. A to sprawia, że im ufamy. Dlatego tak ważne jest, aby w momencie otrzymania takiej wiadomości, która wydaje nam się podejrzana lub po prostu dziwna, odpowiednio zareagować – mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa. – W takiej sytuacji warto zacząć od zadania sobie pytania: czy ta wiadomość na pewno jest prawdziwa, czy ma sens, dlaczego ją otrzymaliśmy? – dodaje.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- Nasza czujność i logiczne myślenie są najlepszą ochroną przed wszelkimi cyberatakami i oszustwami w internecie – mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.
Warto też zadbać o bezpieczeństwo samego komunikatora, z którego korzystamy. Nieszyfrowane wiadomości tekstowe mogą być przechwycone przez niemal każdego. Dlatego warto korzystać z komunikatorów, które korzystają z szyfrowania end-to-end.
Jeżeli zależy Ci na prywatności – korzystaj z komunikatorów, które w minimalnym stopniu korzystają i zapisują Twoje dane.
źródło: www.gov.pl