Kampania, zainicjowana przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją. Hasło kampanii „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” to zarazem apel do konsumentów o ostrożność. Prezes UOKiK zwraca także uwagę, że na nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci.
Przyłączając się do organizowanej przez UOKiK akcji, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych radzi, by uwagę zwrócić także na bezpieczeństwo danych osobowych. Każdy powinien mieć świadomość, że obecnie działania oszustów bywają ukierunkowane także na pozyskanie danych osobowych, które następnie mogą być użyte w celach przestępczych.
Działania edukacyjne Prezesa UODO służą upowszechnieniu wiedzy o przysługujących osobom fizycznym prawach, które gwarantuje ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Poprzez udział w akcji chce zachęcić konsumentów do korzystania z nich w praktyce, aby m.in. w ten sposób skutecznie przeciwstawić się nieuczciwym praktykom rynkowym.
Jednocześnie UODO przypomina, że każda osoba zainteresowana informacjami o ochronie danych osobowych może skorzystać z udostępnionych na stronie www.uodo.gov.pl poradników oraz innych materiałów edukacyjnych lub skontaktować się z infolinii UODO pod numerem 606-950-000.
Ze szczegółami kampanii „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” można zapoznać się pod adresem: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16616.