Internet stał się dla znacznej części konsumentów podstawowym sposobem dokonywania zakupów.
Skoro konsumenci przenieśli swoje działania zakupowe do sieci, ten sam obszar stał się automatycznie polem coraz intensywniejszych działań przestępców.
W kontekście wzrastającej liczby zagrożeń związanych z zakupami online pogłębia się potrzeba przeciwdziałania tego typu oszustwom, zwłaszcza poprzez edukację internautów i uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sklepach internetowych.
Poradnik zakupowy CERT Polska podpowiada:
1. Jak rozpoznac stronę sprzedawcy-oszusta?
2. Czy kłódka przy adresie sklepu to gwarancja bezpiecznych zakupów?
3. Co zrobić, by nie wpaść w sidła złodziei, jesli zaczynamy zakupy z wiarygodnej strony internetowej (np. znannego portalu aukcyjnego lub serwisu z ogłoszeniami)?
4. Czy warto sprawdzac opinie o sklepie?
5. Jakich sygnałów absolutnie nie ignorować?
6. Jakie inne sygnały powinny wzbudzić naszą czujnośc w trakcie zakupów?
7. Czy niezadowolenie z z akupów online zawsze wynika z nieuczciwości sprzedawcy?
8. Co zrobić, gdy zorientujemy się, że zrobiliśmy zakupy w fałszywym sklepie?
9. Co nam grozi, gdy dokonamy zakupu w fałszywym sklepie internetowym?
10. Czy jest szansa na odzyskanie pieniędzy straconych w trakcie zakupów online?
Źródło: www.cert.pl