Kontrast oraz wielkość czcionki

Kamery Online

Aktualności

Budowa chodnika w Osiedlu Dęba przesądzona

10-11-2023

Droga krajowa nr 9 to bardzo ruchliwy szlak komunikacyjny, dlatego burmistrz Wiesław Ordon podejmuje działania by poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na tej drodze. Ścieżki rowerowe w mieście, ciągi pieszo-jezdne i chodniki w Porębach Dębskich, przebudowane chodniki, ścieżka rowerowa z Nowej Dęby do Tarnowskiej Woli wraz z kładką na rzece Dęba, ciąg pieszo-jezdny z kościoła w tej ostatniej miejscowości do cmentarza parafialnego – to przykłady starań, których celem jest zapewnienie mieszkańcom i uczestnikom ruchu drogowego bezpiecznego przemieszczania się do pracy, na zakupy, w celach rekreacyjnych na tym ruchliwym odcinku „dziewiątki”.

 

W kończącej się powoli kadencji udało się doprowadzić do zbudowania chodnika w Jadachach od cmentarza w stronę drogi „W Górce”, dzięki czemu dojście, dojazd rowerzystów do nekropolii stały się bezpieczne. W dalszej kolejności powstał bardzo ważny chodnik po zachodniej stronie DK9 w Tarnowskiej Woli. Ponieważ ta wieś jest przepołowiona przez „dziewiątkę”, chodnik ten był niezbędny, a wielość zdarzeń drogowych motywowała do starań o budowę tego chodnika. Zadania te weszły do zestawu programów inwestycyjnych Ministerstwa Infrastruktury w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przy drogach krajowych dzięki dużemu zaangażowaniu posła Zbigniewa Chmielowca.

 

Kolejnym celem starań burmistrza była budowa chodnika także po zachodniej stronie DK9 w części Osiedla Dęba. W tej sprawie burmistrz wraz z przewodniczącym Zarządu Osiedla Władysławem Flisem i członkiem Zarządu Janem Flisem monitowali posła Chmielowca o wprowadzenie tego zadania inwestycyjnego do realizacji. W lutym 2022 r. zadanie otrzymało zabezpieczenie finansowe z MI dla GDDKiA O/Rzeszów w wysokości 1,6 mln zł. Mając zabezpieczenie rzeszowski Oddział GDDKiA przygotował program funkcjonalno-użytkowy, po którym przyszła kolej na ogłoszenie przetargu na realizację zadania. Okazało się jednak, że pierwotnie zabezpieczone środki są zdecydowanie za małe. Realizację zadania wykonawcy wycenili na ponad 4 mln zł, co znacznie odbiegało od posiadanych środków. Rozpoczęły się więc starania posła Chmielowca i władz GDDKiA w Rzeszowie o zwiększenie środków przez Ministerstwo Infrastruktury. Ostatecznie zwiększono środki do 4,3 mln zł, dzięki czemu można było podpisać umowę na realizację zadania.

 

Umowa z wykonawcą zadania – firmą MATBUD z Boguchwały – została podpisana 13 października. Wykonawca ma 13 miesięcy na realizację tego dość trudnego zadania inwestycyjnego. Obok chodnika i zjazdów należało będzie zrobić kładkę na rzece Dęba, po drugiej stronie remizy. Chodnik będzie składał się z dwóch części, które uzupełnią istniejący dotąd po tej stronie chodnik, na odcinku od km 142+520 do 143+810. Z tym, że pierwszy odcinek ma 320 mb długości (zaczyna się na wysokości jednostki wojskowej, kończy się na ul. Kolejowej), zaś drugi 660 mb (od ul. Słonecznej do zatoki autobusowej za Unimetem). Jest to łącznie 980 mb chodnika o szerokości od 1,8 m do 2,3 m. Fragmentami będzie realizowany przy jezdni – będzie tu 0,5-metrowy pas buforowy z wyniesionym krawężnikiem, zaś miejscami za rowem otwartym.

 

Kolejnym zadaniem, o jakie zamierzają ubiegać się władze samorządowe jest budowa chodnika od ul. Działowej do wiaduktu przy LHS w Porębach Dębskich.

 

UMIG

Lista aktualności