Refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Można się o nią ubiegać po otrzymaniu i opłaceniu faktury za paliwo gazowe, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo energetyczne.
Kto może ubiegać się o refundację?
O refundację podatku VAT mogą się ubiegać odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym, którzy dokonują zakupu paliwa gazowego jako strona umowy z dostawcą tego paliwa. Wykonanie takiej umowy dokumentuje faktura, stąd "odbiorcą" w rozumieniu ustawy będzie osoba, na którą jest wystawiona faktura. Dodatek więc będzie przysługiwał na wniosek osoby w gospodarstwie domowym, która taką umowę zawarła i na którą wystawiane są faktury.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
*gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca,
**gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek. Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 do 31 lipca 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;
- od 1 sierpnia 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku.
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie w 2023 r. paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku.
Wnioski można składać:
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej np. ePUAP (taki wniosek należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym lub podpisem osobistym)
- tradycyjnie (papierowo) – w Urzędzie Miasta i Gminy Nowa Dęba: pok. 201, 209, 210.
W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem tel. 15 846 26 71 wew. 201, 209 lub 210, w godzinach pracy urzędu tj.: pn, śr.-pt. 7:30 - 15:30, wt. 8.00 – 16.00.
---
Poradnik dla wnioskodawców jak wypełnić wniosek: -> kliknij w link