Gmina Nowa Dęba, która była jednym z założycieli Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w 1997 r., współpracuje z Agencją Rozwoju Przemysłu w zakresie rozwoju obszarów inwestycyjnych na naszym terenie. I o tej współpracy Nowej Dęby z ARP rozmawiali w Warszawie z prezesem Zarządu ARP SA Cezariuszem Lesiszem poseł Zbigniew Chmielowiec i burmistrz Wiesław Ordon.
Ponieważ jednym z celów Agencji Rozwoju Przemysłu jest wyrównywanie szans rozwojowych tych obszarów, które borykają się z różnymi trudnościami społeczno-gospodarczymi, toteż burmistrz W. Ordon przedstawił prezesowi ARP koleje losu terenów przemysłowych zarówno w Nowej Dębie, jak i Chmielowie. Gmina Nowa Dęba już od wielu lat podejmuje starania, aby poprawić warunki inwestowania na naszym terenie i zachęcić inwestorów do budowania u nas swoich zakładów. Tak było w podstrefie Chmielów, gdzie w latach ubiegłych gmina zbudowała łącznik do DK 9 – ul. Strefową, zmodernizowała ul. Siarkową oraz zbudowała parkingi w okolicach zakładu szyb samochodowych Pilikingtona. Przejęła także od Zakładów Chemicznych SIARKOPOL ul. Chemiczną, którą rozbudowała, stwarzając nową jakość komunikacyjną.
Jeśli chodzi o podstrefę TSSE w Nowej Dębie, to działania te rozpoczęły się przed laty, kiedy to gmina rozpoczęła procedurę przejęcia dróg strefowych od dotychczasowych zarządców – DEZAMETU i ARP. Do roku ubiegłego zmodernizowane one zostały na długości 700 m, przygotowano dokumentację techniczną modernizacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, a także projekt techniczny przebudowy dróg.
Większy zakres działań służących rozwojowi infrastruktury technicznej na terenie podstrefy podjęty był po zakończeniu przebudowy głównej arterii komunikacyjnej wiodącej do strefy – ul. Kościuszki, realizowanej przez powiat tarnobrzeski wraz z gminą i środkami rządowymi.
W roku 2019 zrealizowany został I etap przebudowy dróg strefowych – ul. Metalowców, poprzedzony wymianą sieci wodociągowej na długości 650 m. Całość zadania w tym etapie objęła wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej na długości 1050 m, budowę chodnika o długości 930 m. Zbudowano 268 miejsc parkingowych, z tego 257 dla samochodów osobowych i 11 dla ciężarowych. Wymieniono oświetlenie uliczne, montując 37 latarni z LED-owym źródłem światła, zbudowano 400 m kanalizacji deszczowej z 75 nowymi wpustami. Całość tego zadania to kwota 3,7 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wyniosło 1,25 mln zł. Do budowy parkingów dołożyła się Agencja Rozwoju Przemysłu kwotą 200 tys. zł. Reszta kwoty, czyli 2,25 mln zł to środki własne gminy.
- Podziękowałem prezesowi Lesiszowi za ubiegłoroczne wsparcie finansowe dla naszej inwestycji. Jednocześnie zwróciłem się o kontynuowanie tego działania ARP na kolejne dwa etapy modernizacyjne w Parku Przemysłowym Nowa Dęba – poinformował burmistrz Ordon po wizycie w Warszawie.
Ten wniosek burmistrza dotyczył II etapu przebudowy dróg strefowych – na ul. COP-u. Wartość tego zadania to kwota 1,5 mln zł. Gmina pozyskała dotację w wysokości 830 tys. zł z FDS, reszta to jej środki własne. Przebudowa przewiduje położenie nowej nawierzchni bitumicznej na długości 580 m, budowę chodnika o długości 520 m, utworzenie 152 miejsc parkingowych, w tym 3 dla samochodów ciężarowych. Wybudowana zostanie nowa kanalizacja deszczowa na długości 100 m z 10 nowymi wpustami oraz założonych zostanie 13 nowych lamp LED. Zadanie ma być zrealizowane do lipca 2020 r.
- Nowa Dęba ze względu na swe zaangażowanie w poprawę dostępności komunikacyjnej terenów przemysłowych zasługuje na uwzględnienie przez ARP jej oczekiwań, dlatego wspieram te starania burmistrza Ordona – spuentował wizytę w Zarządzie ARP poseł Zbigniew Chmielowiec.
RL/MM